Послідовні прийоми спостереження і зображення мало доступні хлопцям і засвоюються з працею, а технічні навички цінні їм остільки, оскільки під час самої роботи дають можливість познайомитися і досліджувати нові для них засоби зображення. Всіма цими особливостями образотворчої діяльності дітей у цьому віці і визначається методичне вплив на їх малювання. Технічні навички в зображенні не повинні бути на перших порах строго послідовними, а тим більше відокремленими, і повинні даватися, певною, своєї частини, попутно, під час роботи. Які ж навички в зображенні треба дати учням класів А і Б, які в їх шкільної діяльності та в майбутньому мали б практичне застосування? Треба навчити дітей сидіти під час малювання, тримати олівець, кисть, зошит. Необхідно розвинути у них руки і пальці, а для цього потрібні повторні вправи на класній дошці крейдою або на аркушах паперу олівцем. Треба дати вправи в розподілі аркуша паперу на дві, три, чотири частини, показати, як лінійованої папір, разграфить на клітини, викреслити нескладний план. Треба ознайомити дітей і навчити поводитися з основними трьома фарбами і показати елементарні прийоми малювання пензлем. Вивчення форми простих предметів в межах кола, квадрата, прямокутника, трикутника, Еліпс і овалу шляхом малювання за поданням, вирізування з паперу та ліплення з глини повинно бути проведено впродовж всього курсу навчання в класах А і Б. До цього треба додати елементарні прийоми декорування, як вправа в комбінуванні вирізаних форм з паперу. Такого роду роботи дадуть їм цілий ряд навичок в умінні поводитися з папером, ножицями і клеєм. До цього роду вправ треба віднести і вправи в повторному малюванні досліджуваних форм у вигляді бордюру, облямівки. Ці нескладні навички повинні знайти місце в комплексному викладанні, і головна мета педагогічного впливу в цих класах зводиться до підтримки і розвитку природного прагнення дітей до зображення навколишнього їхнього життя і предметів. В цьому періоді дитинства вільне ри: ование може підбадьорити учнів і повинно викликати в них інтерес і бажання до цих занять і кілька розвинути руку і очей. У віці класу В ми помічаємо у дітей початок розвитку споглядання, відчуття ліній і форми. Пробуджується інтерес до декоративності і до різноманітності барвистих плям і поєднань. Під впливом загального розвитку, придбання нового запасу образних уявлень, вправи в зображенні, діти починають зіставляти свої роботи з дійсністю і критично ставитися до своїх робіт. «Не вийшло, не схоже, не знаю, як намалювати». Якщо у класах А і Б діти малювали коня, людини, будинок, пароплав, то задовольнялися схематичним, приблизними зображенням. У віці класу В діти вже розрізняють характерні особливості об'єкта, його деталі. Відсутність навичок в зображенні, невміння розібратися в будові складних форм, спонукає дітей все частіше і частіше звертатися до допомоги викладача. «Покажіть, як намалювати очі, як намалювати паровоз, пароплав», «не знаю з чого почати» часто можна чути від дітей цього віку. На всякий запит дітей викладач повинен чуйно реагувати і повинен бути завжди готовий допомогти їм розібратися у виникаючих труднощах. Нехтування цими запитами дітей і невміння допомогти їм у цих утрудненнях, надання їх самим собі поведе до недбалості, неохайності і охолодження до зображення. Засвоєння прийомів спостереження і зображення учнями цього віку дається легше і швидше. Під прийомами спостереження треба розуміти вміння спостерігати предмет послідовно з боку його форми (кругла, квадратна, трикутна, яйцеподібна та ін), Співвідношення сторін (ширина укладається по довжині один, два рази), співвідношення частин до цілого (голова укладається по тулубу сім разів , труба пароплава знаходиться по середині і по довжині його укладається 4 рази), предмет знаходиться в горизонтальному, вертикальному, похилому положенні і т. д. Прийоми зображення полягають в умінні знайти відповідне місце на аркуші паперу, де буде намальований предмет. Визначення величини малюнка. Побудова основних загальних обрисів предмета, розподіл загального на складові частини. Виділення характерних особливостей предмета лінією, штрихуванням, кольоровим плямою. Прийоми легкого начерку і т. п. Засвоєння цих прийомів спостереження і зображення поведе до поліпшення дитячого малювання, і це послужить імпульсом до подальшої їх діяльності. Ілюстративне малювання, малювання за поданням є вже недостатнім, як зображення того, що діти уявляють, а не того, що сприймають, і у дітей з'являється бажання, малюючи, спостерігати предмети, «малювати з натури». Малювання ж тільки зовнішнього вигляду предметів при комплексному викладанні є недостатнім, і необхідно учнів познайомити і з іншими методами зображення дійсної форми предметів, шляхом креслення, а також ліплення та моделювання. Творче малювання в цьому віці починає забарвлюватися художністю і декоративністю, і для розвитку цієї здатності необхідно в комплексі знайти відповідні моменти. (Прикраса класу, своїх робіт, малювання плакатів і т. П.). Таким чином, якщо навички та методи зображення в класах А і Б не мають домінуючого значення, то в класі В вони повинні бути різноманітні й відповідати завданням і цілям зображення. Велика трудність ув'язки навичок з матеріалом комплексних тем і, чим старше клас, тим ця ув'язка важче, але в багатьох випадках можлива. Принципово непереборного тут немає і до вирішення цієї проблеми треба підходити поступово, досвідченим шляхом. Для цього необхідно виробити такий мінімум технічних навичок у зображенні, який знайде застосування в класній і шкільного життя, поза школою - в піонерських та інших організаціях і, нарешті, після школи, в професійному працю, як елементарна підготовка. Необхідно намітити їх послідовність, розподілити по місяцях і ясно уявити кінцеву мету цих навичок. З точки зору загальної установки мети освіти та виховання дітей в школі, ті чи інші навички зажадають переоцінки. Комплексна тема має бути обговорена всебічно не тільки з боку навичок у читанні, листі, вимірі, але також і зображенні, з точки зору можливості і необхідності її ілюструвати, що ця ілюстрація, в кінцевому результаті, дасть учням і які вивчаються предмети в темі можна взяти для засвоєння необхідних навичок у зображенні. |