 Деякі проблемні питання забезпечення конституційного рівності прав громадян у доступі до початкової освіти (укр.) Нещодавно Верховною Радою України прийнято закон, Яким внесено Зміни до Статті 18 Закону України «Про загальну середню освіту», а самє доповнено статтю частиню сьомий такого змісту: «Забороняється перевіряті Рівень знань под годину зарахування ДІТЕЙ до загальноосвітнього навчального закладу, крім гімназій, ліцеїв, колегіумів, спеціалізованіх шкіл (шкіл-інтернатів) », автор законопроекту народний депутат України О. Б. Фельдман.
Нагадаємо, Що стаття 18 зазначеним Законом має назву «Зарахування учнів» и стосується НЕ Тільки зарахування учнів в Перші класи, но й у старші. Такий Висновок віпліває, зокрема спектр поліграфічних змісту частин Другої, згідно з Якою зарахування учнів до загальноосвітнього навчального закладу проводиться наказом директора, Що відається на підставі заяви, за наявності МЕДИЧНОЇ Довідки встановленого Зразки и відповідного документа про освіту (крім учнів Першого класу). У тій же година, прийнято Закон має назву «Про внесення змін до Статті 18 Закону України« Про загальну середню освіту »(Щодо Запобігання діскрімінації при вступі до початкової школи)». Тоб ЯКЩО стаття візначає порядок зарахування учнів у будь-які класи, то Зміни торкнули Лише початкової школи.
Чи не зосереджуючісь на певне вадах законодавчої технікі прийнято закону, слід звернути УВАГА на головне - законом остаточно легалізується можлівість Прийняття ДІТЕЙ, зокрема, в Перші класи гімназій, ліцеїв, спеціалізованіх шкіл (шкіл-інтернатів) через процедуру перевіркі знань. Можна зауважіті, Що Перевірка знань ДІТЕЙ при їх зарахуванні до зазначеним загальноосвітніх навчальний закладів Вже давно унормована на рівні підзаконніх актів, а самє актів Міністерства освіти и науки та Уряду.
Дійсно, ціну так, но чи булі для цього достатні законні Підстави та чи не призвели Це до розмежування загальноосвітніх навчальний закладів за щаблем їх престіжності, а отже чи не порушили Рівність констітуційніх прав громадян?
Зауважімо, Що за статистичні данімі, розміщенімі онлайн Головне управління статистики в м. Кієві, у Кієві на початок 2010/11 навчального року функціонувало 525 загальноосвітніх навчальний закладів, в якіх навчається близьким 225 тис. учнів. Значне кількість з них є гімназіямі, ліцеямі та спеціалізованімі школами.
Конституція України (стаття 53), візнаючі обов'язковою повну загальну середню освіту, її доступність и безоплатність у державних и комунальних навчальний закладах, на відміну від віщої освіти НЕ передбачає можлівість її здобуття на конкурсних засадах (частина четверта). Жодної норми Щодо конкурсу (а Перевірка рівня знань з точки зору правових НАСЛІДКІВ їх результату и є відпо конкурсу) для здобуття повної середньої освіти залежна від типу навчального закладу НЕ містять Ні Закон України «Про освіту», НІ «Про загальну середню освіту».
Відповідно до Статті 35 Закону України «Про освіту» загальна середня освіта забезпечує всебічній розвиток дитини Як особістості, її нахілів, здібностей, талантів, трудову підготовку, професійне самовизначення, формування загальнолюдської моралі, засвоєння визначеного суспільними, національно-культурними потребами обсягах знань про природу, людину, суспільство и виробництво, Екологічне виховання, фізічне вдосконалення. Держава гарантує молоді право на Отримання повної Загальної середньої освіти и оплачує її здобуття. Повна загальна середня освіта в Україні є обов'язковою и Може отрімуватісь у різніх типах навчальний закладів.
Статтю 36 зазначеним Законом передбачена, Що основним видом середніх навчальний закладів є середня Загальноосвітня школа трьох ступенів: перший - початкова школа, Що забезпечує початкова Загальну освіту, другий - основна школа, Що забезпечує базову загальну середню освіту, Третій - старша школа, Що забезпечує повну загальну середню освіту. Школи кожного з трьох ступенів можут функціонуваті разом або самостійно.
Для розвитку здібностей, обдарувань и талантів ДІТЕЙ створюються профільні класи (з поглиблення Вивчення Конвенцію Ради Європи предметів або початкової допрофесійної підготовкі), Спеціалізовані школи, гімназії, ліцеї, колегіумі, а кож Різні типи навчально-виховних комплексів, об'єднань.
Згідно Із статтей 9 Закону України «Про загальну середню освіту», Яка Частково відтворює норми Закону України «Про освіту», відповідно до освітнього рівня, Який забезпечується загальноосвітнім навчальний закладом (я ступінь - початкова школа, Що забезпечує початкова Загальну освіту, II ступінь - основна школа, Що забезпечує базову загальну середню освіту, III ступінь - старша школа, Що забезпечує повну загальну середню освіту, Як правило, з профільнім спрямування навчання), та особливостях учнівського контингенту існують Різні типи загальноосвітніх навчальний закладів. До загальноосвітніх навчальний закладів належать: школа I - III ступенів; спеціалізована школа (школа-інтернат) I - III ступенів з поглиблення Вивчення Конвенцію Ради Європи предметів та курсів; гімназія (гімназія-інтернат) - навчальний заклад II - III ступенів з поглиблення Вивчення Конвенцію Ради Європи предметів відповідно до профілю; колегіум (колегіум-інтернат) - навчальний заклад II - III ступенів філологічно-філософського та (або) культурно-естетичного профілю; ліцей (ліцей-інтернат) - навчальний заклад III ступеня з профільнім навчання та допрофесійною підготовкою (Може надаваті освітні послуги II ступеня, починаючі з 8 класу).
Таким чином, гімназія, колегіум и ліцей є закладами, Що забезпечуються другий та Третій освітній Рівень (основна та старша школа). ЯКЩО у складі гімназії, колегіуму чи ліцею є початкова школа, то Весь спектр Зі статусу гімназії, колегіуму або ліцею конкурсні Умови зарахування до них ДІТЕЙ НЕ повінні пошірюватіся на Початкова школа. Початкова школа відповідно до Статті 36 Закону України «Про освіту» у такому закладі Фактично Лише функціонує разом відповідно з гімназією, колегіумом або ліцеєм.
Отже, зарахування ДІТЕЙ до Першого - четвертого класу гімназій, колегіумів та ліцеїв до Прийняття зазначеної Вище Зміни до Закону України «Про загальну середню освіту» винне Було здійснюватіся на загальний підставах, тоб без перевіркі знань. Вихід так, Що прийнято Закон не Тільки НЕ усуває діскрімінацію при зарахуванні до початкової школи, а навпаки її породжує, оскількі надає право обмежуваті зарахування ДІТЕЙ, зокрема до дере-четвертих класів у гімназії, колегіуму та ліцею.
Проаналізуємо Інші положення законодавчо актів, Що регулюються зарахування ДІТЕЙ до загальноосвітніх навчальний закладів.
Згідно Із статтей 18 Закону України «Про загальну середню освіту» Місцеві органи віконавчої власти або органи місцевого самоврядування закріплюють за загальноосвітнімі навчальний закладами відповідні теріторії обслуговування и до качани навчального року обліковують учнів, які ма ють їх відвідуваті.
Зарахування учнів до загальноосвітнього навчального закладу проводиться наказом директора, Що відається на підставі заяви, за наявності МЕДИЧНОЇ Довідки встановленого Зразки и відповідного документа про освіту (крім учнів Першого класу). Це загальний порядок, Який стосується усіх навчальний закладів. Далі Закон візначає, Що зарахування учнів до гімназій, ліцеїв, колегіумів, спеціалізованіх шкіл (шкіл-інтернатів) проводиться у порядку, встановленому Міністерством освіти України.
Чи відкрівала чинна на тій годину норма Закону право Міністерству запроваджувати процедуру перевіркі знань, тоб конкурсні засади под годину зарахування ДІТЕЙ до навчальний закладів? Мабуті Ні, оскількі питання умов зарахування ДІТЕЙ, насамперед до Першого класу, а не процедури, малі б візначатіся законом, Весь спектр самперед з вимоги Статті 92 Констітуції України, відповідно до якої Виключно законами визначаються права и свободи людини и громадянина, Гарантії ціх прав и свобод . До речі и Закон «Про освіту», Який БУВ прийнято 23 травня 1991 року, не передбачав конкурсних засад зарахування ДІТЕЙ до загальноосвітніх навчальний закладів.
Незважаючі на зазначеним, Міністерством освіти 8 серпня 1994 р. Було видано наказ № 236, Яким затверджено Інструкцію про порядок прийому (а не зарахування - прим авт.). учнів до загальноосвітніх навчальний закладів на конкурсній Основі. Інструкція візначала, Що на конкурсній Основі здійснюється прийом ДІТЕЙ (учнів) до спеціалізованіх шкіл, гімназій, ліцеїв. Допускається кож конкурсні Формування профільніх класів або класів з поглиблення Вивчення Конвенцію Ради Європи предметів середніх загальноосвітніх шкіл II - III ступенів. В таких випадка проведення конкурсного прийому винне буті підтверджене дозволів органу Управління освітою місцевої віконавчої власти. В окремому випадка за рішенням органу Управління освітою місцевої віконавчої власти право конкурсного прийому Може буті надання школам третього ступеня.
На СЬОГОДНІ діє нова інструкція, затверджено наказом Міністерства освіти и науки від 19 червня 2003 року № 389, Якою візначається, Що прийом ДІТЕЙ (учнів, віхованців) до гімназій, ліцеїв, колегіумів, спеціалізованіх шкіл (шкіл-інтернатів) ДЕРЖАВНОЇ та комунальної форми власності здійснюється на конкурсній Основі. Прийом до загальноосвітніх класів більш ранніх ступенів навчання, Що залежна від потреб населення та місцевіх умов можут входити до складу гімназій, ліцеїв, колегіумів, відбувається без конкурсу. Вінікає питання, Чому Конвенцію Ради Європи и Лише загальноосвітніх класів, а не в цілому до початкової школи? Тім Більше, Що ніжче у додатку 1 до Інструкції Вже передбачена для «первачків» под годину їх Прийняття до спеціалізованіх шкіл (шкіл-інтернатів) конкурсні випробування під видом співбесіді.
Чітаємо наказ Міністерства освіти и науки від 7 квітня 2005 року № 204 «Про прийом ДІТЕЙ до Першого класу загальноосвітніх навчальний закладів». Пунктом 2 наказу передбачена, Що прийом ДІТЕЙ до 1 класу загальноосвітнього навчального закладу (крім спеціалізованого) здійснюється на без конкурсній Основі, Як правило, відповідно до теріторії обслуговування. Далі йдеться про ті, Що при прійомі дитини до 1 класу є непріпустімім проведення Тестування, співбесід, екзаменів ТОЩО з перевіркі її знань Щодо засвоєння навчально-виховної Програми дошкільного навчального закладу. У тій же година, в п. 6 зазначено, Що прийом ДІТЕЙ до 1 класу спеціалізованого навчального закладу здійснюється відповідно на названої Вище Інструкції.
Необхідно зауважіті, Що конкурсні засади прийому ДІТЕЙ до Конвенцію Ради Європи загальноосвітніх навчальний закладів кож передбачена Положенням про загальноосвітній навчальний заклад, затверджених постановив Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 року № 778. Зазначеним Положенням вже передбачена и механізм відрахування учнів за певне умів спектр поліграфічних спеціалізованіх шкіл, гімназій та колегіумів.
Так все ж, чи не обмежують Вище названі норми підзаконніх актів гарантованого Констітуцією права юних громадян України у доступності Загальної освіти? Чи не виробляти Це до розмежування загальноосвітніх навчальний закладів ДЕРЖАВНОЇ та комунальної форми власності на «елітні» та «меншевартісні»? Чи не містіть така система відбору учнів до загальноосвітніх навчальний закладів певні корупційні ризиків?
В цьому контексті слід згадаті про вимоги закону Щодо принципу територіальності обслуговування населення Стосовно Отримання повної Загальної освіти у державних и комунальних навчальний закладах. Протікання на СЬОГОДНІ доводитися констатуваті, Що на рівні підзаконніх актів цею принцип дезавульовано з Використання Примітки «як правило». Тоб допускається можлівість и недотрімання принципом територіальності, Що на Практиці повністю нівелює візначені законом Гарантії и виробляти до того, Що батьки за певне умов змушені віддаваті ДІТЕЙ для навчання у заклади, Що знаходяться на значному віддаленні від Місця проживання сім'ї.
У тій же година очевидно, Що Кожна дитина має право на навчання у найближче загальноосвітньому навчальному закладі з урахування Місця її проживання незалежна від типу такого закладу. І Перевірка знань ДІТЕЙ, ЯКЩО вон и проводитися, то Тільки з Метою визначення їх рівня підготовкі, можливості для зарахування у конкретно визначених профільній клас (не початкової школи), но Не може буті загаль підставою для відмові у зарахуванні дитини до навчального закладу. Очевидно, Що жодних обмежень у прийнятті дитини до Першого класу до закладу за місцем її проживання згідно з теріторіальнім закріпленням Не може буті и мови. У Першу черга Це обумовлено заходами безопасности дитини, оскількі далеко не ВСІ батьки ма ють змогу Щоденно супроводжуваті своїх ДІТЕЙ до школи и забирати їх після Закінчення уроків.
Тому очевидно, Що Місцеві органи віконавчої власти або органи місцевого самоврядування, реалізуючи Свої Повноваження відповідно до закону, под годину Прийняття рішень про закріплення у населених пунктах вулиць (будінків) за навчальний закладами повінні візначаті Загальноосвітні навчальні заклади ДЕРЖАВНОЇ та комунальної форми власності незалежна від їх типу , Що знаходяться найближче до відповідніх вулиць (будінків). Керівнікі навчальний закладів НЕ вправі відмовляті у зарахуванні ДІТЕЙ до закладу відповідно до затвердженої теріторії обслуговування. У зв'язку з ЦІМ слід внести Зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 12 квітня 2000 р. № 646 «Про затвердження Інструкції Інструкції з учета ДІТЕЙ и підлітків шкільного віку».
Необхідно врахуваті, Що згідно з рішенням Конституційного Суду України від 4 березня 2004 року № 5-рп/2004 (справа про доступність и безоплатність освіти) «Весь спектр змісту Поняття« доступність », Яке вжівається у положеннях Основного Закону України, відповідніх законах про світу , інших нормативно-правових актах, ... доступність освіти за констітуційно-правовим смисло необхідно розуміті так, Що Нікому Не може буті відмовлено у праві на освіту, и держава має Створити возможности реалізуваті Це право ». При цьому слід мати на увазі визначених статтей 24 Констітуції України принцип рівності констітуційніх прав громадян, у тому чіслі на Отримання повної Загальної середньої освіти.
Необхідно Визнати, Що проголошеній Констітуцією України принцип рівності Щодо так званих «елітних» закладів на СЬОГОДНІ Фактично НЕ дотрімується, оскількі для зарахування до них ДІТЕЙ, крім перевіркі знань, Важливим є кож фактор платоспроможності Батьків, коли батьки по суті оплачують навчання своїх ДІТЕЙ, зокрема , через процедуру внесків (вступні та щомісячніх) до спеціально створения шкільніх фондів благодійної спрямованості. У засоби масової інформації нерідко з'являються Публікації Стосовно значних розмірів таких внесків до деяки закладів, особливо столичних, ЩО, зважаючі на періодічність їх внесення, Фактично и є оплатою навчання у загальноосвітньому навчальному закладі ДЕРЖАВНОЇ або комунальної форми власності в Порушення вимоги Основного Закону України.
На жаль, цьому Частково спріяють існуючі норми у Законі України «Про освіту» (частина друга Статті 53) та Законі України «Про загальну середню освіту» (частина перша Статті 21), які передбачають можлівість утворення при загальноосвітніх навчальний закладах фондів загально обов'язкового навчання для надання матеріальної Допомоги учням, їх оздоровлення, проведення культурних заходів, інших передбачених законодавством витрат. Законами визначена, Що фонди загально обов'язкового навчання утворюються за рахунок коштів місцевіх бюджетів у розмірі не менше трьох відсотків витрат на Утримання шкіл, а кож за рахунок Залучення коштів предприятий, установ, організацій, інших джерел.
Вбачається за необхідне внести Зміни до зазначеним законів, Що передбачатімуть можлівість утворення таких фондів Виключно при відповідніх управліннях освіти. Зазначені кошти повінні розподілятіся Між навчальний закладами ДЕРЖАВНОЇ та пріватної форми власності на конкурсних засадах и жорстко контролюватіся. Режим їх Використання має співвідносітіся з контролем за витрачання коштів відповідніх бюджетів.
У приватних загальноосвітніх навчальний закладах Отримання освіти має здійснюватіся шляхом прямої повної оплати навчання батьками або особами, які відповідно до закону їх замінюють. Це спріятіме вірівнюванню статусу та іміджу загальноосвітніх навчальний закладів ДЕРЖАВНОЇ та комунальної форми власності. А ЯКЩО батьки заможні и хочут дати дітям особливо освіту - нехай віддають їх до приватних закладів.
Загаль підняті питання є діскусійнімі, необхідність їх Відкритого Обговорення є нагальною потребою сьогодення. Альо очевидно, Що існуюча система Загальної середньої освіти потребує подалі віваженіх реформ.
Автор: Ольга Кондик, директор спеціалізованої загальноосвітньої школи I - III ступенів № 316 з поглиблення Вивчення української мови (м. Київ), слухач Національної академії Державного управління при Презідентові України. |